Kas ir folskābe un tās nozīme

Folijskābe jeb folskābe ir sintezēta vitamīna B9 forma, kas ir viens no 8 B vitamīniem jeb B vitamīnu kompleksa ( B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 ).  Folijskābi var uzņemt kā daļu no vitamīnu kompleksa vai atsevišķi bez būtiskiem blakusefektiem. Cilvēkiem, kas lieto kādus medikamentus pirms folijskābes lietošanas būtu vēlams konsultēties ar ārstu vai farmaceitu.

Folijskābei ir svarīga nozīme veselīgas smadzeņu darbības uzturēšanā un tā spēlē būtisku lomu garīgās un emocionālās veselības nodrošināšanā. Folijskābe labvēlīgi ietekmē asinsrades procesu. Tā ir svarīgs komponents sarkano asinsķermenīšu ražošanā. B vitamīniem ir būtiska nozīme veselīgas mūsu ķermeņa darbības uzturēšanā. Varētu teikt, ka tie palīdz ķermenim funkcionēt kā labi ieeļļotai mašīnai. Visi B grupas vitamīni palīdz ķermenim pārstrādāt un transformēt ēdienu organisma ‘degvielā’ – glikozē, no kuras tiek iegūta enerģija. B vitamīni palīdz arī ķermenim izmantot uzņemtos taukus un proteīnu, kā arī sekmē labāku nervu sistēmas darbību. B grupas vitamīni ir nepieciešami arī veselīgas aknu darbības, veselīgas ādas, matu un labas redzes nodrošināšanā. Visi B grupas vitamīni šķīst ūdenī, kas nozīmē, ka ķermenis tos neuzkrāj.

Zemi folijskābes rādītāji ir sastopami diezgan bieži. To var izraisīt alkoholisms vai zarnu iekaisumu radītas slimības, kā arī citi cēloņi. Cilvēkiem, kas neuzņem pietiekoši daudz folijskābes, tās nepietiekamības rezultātā var attīstīties anēmija. Tā kā folijskābei ir svarīga loma sarkano asinsķermenīšu radīšanā. Kad to skaits ir mazāks par nepieciešamo, tie nespēj pietiekoši apgādāt plaušas un visu organismu ar skābekli.

Folijskābei ir liela nozīme arī periodos, kad šūnas un audi strauji aug –  zīdaiņa vecumā, pusaudžu gados, kā arī grūtniecībā. Tādēļ sievietēm grūtniecības laikā ir īpaši svarīgi, lai folijskābes līmenis būtu pietiekošs. Tas veicina bērna veselīgu attīstību, tai skaitā mugurkaula veidošanos. Sievietei grūtniecības laikā būtu jāuzņem 600 mikrogramu folijskābes dienā. Sievietei, kura gatavojas bērna ieņemšanai, tiek ieteikts uzņemt 400 mikrogramus folijskābes dienā. Parasti pirmsdzemdību vitamīni ietver sievietēm grūtniecības perioda nepieciešamo folijskābes daudzumu. Tiek ieteikts neuzņemt vairāk nekā 1000 mikrogramu folijskābes dienā, ja vien to jums neiesaka medicīnas speciālists. Ja sieviete gada dvīņus, iespējams, ārsts var ieteikt viņai uzņemt lielāku folijskābes devu.

Pētījumi par bērna attīstību parāda, ka pirmsdzemdību vitamīnus pirms bērna ieņemšanas un pirmajā trimestrī varētu mazināt bērnam autisma risku. Tāpat arī ir pētījumi, kas parādā, ka pārtikas bagātinātāju ar folijskābi uzņemšana grūtniecības agrīnajā posmā bērnam veicina ātrāku valodas apguvi. Daži pētījumi izklāsta, ka zems folijskābes līmenis vēlāk ir saistāms ar augstāku emocionālo problēmu risku.

Kā uzturā dabīgi uzņemt folskābi?

Folijskābe ir atrodama uztura bagātinātājos, taču tā ir arī dabīgi sastopama dažādos produktos. Folijskābe ir atrodama tumši zaļajos dārzeņos, piemēram, brokoļos un spinātos, kā arī žāvētos pākšaugos – pelēkajos un turku zirņos, pupiņās, arī sojas pupiņās, lēcās, arī saulespuķu sēklās, pienā, apelsīnu sulā, avokado, sinepju sēklās u.c. Tā sastopama arī bietēs, avokado, papaijās un svaigi spiestā apelsīnu sulā. Salīdzinoši nedaudz tā ir atrodama piena produktos. No gaļas produktiem vislielākais folijskābes īpatsvars ir aknās. Foliskābe saglabājas arī miltos, taču, piemēram, Kanādā papildu folijskābe tiek pievienota visa veida baltajiem miltiem, brokastu pārslām un arī daļai makaronu.

Papildus informācija
*http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b9-folic-acid
*http://www.medicalnewstoday.com/articles/219853.php