Galvenie iemesli, kādēļ cilvēki vēlas norūdīties ir divi. Pirmkārt, vēlme nostiprināt veselību. Otrkārt, apzināta vai neapzināta vēlēšanās palielināt gribasspēku. Norūdīšanās procedūras ir noderīgas abos gadījumos, taču panākumus garantē tikai regularitāte.

Pārtraucot nodarbības, iegūtie labumi pakāpeniski izzudīs un vēlāk būs jāsāk viss no jauna. Šī iemesla dēļ ir labi, ja ir atbalsta grupa vai vismaz vēl viens cilvēks ar kuru varat dalīties iespaidos. Ja vienam paslīdēs kāja, otrs palīdzēs ar uzmundrinājumu un otrādi. Tiem, kas meklē, kā norūdīt bērnu, jāatceras, ka jāsāk ir ar sevi. Bērniem ir iedzimta vēlme citus atdarināt un to vajag izmantot pozitīviem mērķiem.

Labākais brīdis, lai sāktu norūdīties ir tagad.

Nav svarīgi kas par dienu vai gadalaiku. Sāciet darboties un panākumi neizpaliks. Protams, ja Jums ir kādas veselības problēmas, vispirms konsultējieties ar savu ārstu.

Kā sākt norūdīties ?

Pirmais ar ko jāsāk ir attieksmes maiņa. Lai apņemšanās neizplēnētu un rezultāti būtu pastāvīgi ir jāmaina domāšana. Pretēji vispārpieņemtajam komforts un siltums nav labs un pozitīvs. Siltums ir patīkams, taču padara mūs vājus un pasīvus. Aukstums turpretim var šķist draudīgs, bet var būt mums labs draugs.

Tā kā visu dzīvi esam no aukstuma vairījušies, tad ir palaistas garām daudzas iespējas. Ar svešiniekiem attiecības uzzākam pamazām un arī ar aukstumu mēs sākumā būsim tikai paziņas, bet laika gaitā varam kļūt par patiesiem draugiem.

Īsti draugi padara mūs labākus un arī aukstumam ir liels potenciāls padarīt mūs stiprākus un veselākus.

Uzsākot norūdīties, nevajag mesties uzreiz ar galvu ledus aukstā ūdenī vai āliņģī. Galējībām mēdz būt pozitīvs efekts, taču varat panākt arī pilnīgi pretējo un pirmā reize var kļūt par pēdējo.

Norūdīšanās procedūras ar ūdeni

1. Duša. Sāciet ar siltu dušu un pārejiet uz vēsu (vēlāk aukstu) ūdeni. Pēc procedūras, norīvējiet ķermeni, sevišķi pēdas ar dabīga materiāla dvieli. Izpildiet mērenas fiziskās aktivitātes – skriešana vai vingrošana. Pēc dušas jutīsiet enerģijas pieplūdumu, tādēļ labāk norūdīties no rīta, nevis vakarā. Procedūras ilgums atkarīgs no pašsajūtas. Sākotnēji jau dažas minūtes vēsā vai aukstā dušā būs pietiekami ilgs laiks.


2. PELDĒŠANĀS ir otra iespēja kā sevi efektīvi norūdīt. Peldēšanās sezonas garums Latvijā katram ir individuāls, bet ar treniņiem to var izsiept visa gada garumā. Visvienkāršāk ir sākt peldēties vasarā katru dienu un turpināt arī rudenī, ziemā.

Ūdens temperatūra samazinās pakāpeniski un dienas laikā reti samazinās vairāk par pusgrādu. Ja šodien iesiet peldēt, rīt ūdens temperatūra būs tāda pati vai tikai nedaudz zemāka un nebūs grūtības ieiet arī aukstākā ūdenī. Lai norūdītos sākotnēji pietiks ar peldi aukstā vai vēsā ūdenī pat minūtes garumā. Pakāpeniski peldes ilgumu var pagarināt. Ja peldēsiet ilgāk, ievērosiet, ka organisma adaptācija notiek vairākās fāzēs. Nepieredzējuši entuziasti diemžēl nevar uzreiz objektīvi novērot savas spējās, tādēļ ir jāsāk ar minimumu un pakāpeniski jāvirzās pretī virsotnēm.  bet nepieredzējušiem entuziastiem ar to nevajadzētu aizrauties, jo vēl nevarēsiet objektīvi novērtēt savas spējas.

Tiem, kas vēlas nopietni norūdīties aukstā ūdenī ir vērts iepazīties ar literatūru un pētījumiem par šo jautājumu. Ilgstoši uzturoties aukstā ūdenī, ķermenis iziet cauri dažādām fāzēm un ir svarīgi zināt, kas skaitās normāli un kad pelde ir uzreiz jāpārtrauc. Drošības nolūkos būtu svētīgi peldēt seklā ūdenī un treniņus veikt divatā vai grupā.

Pēc vēsas, aukstas peldes ir vēlams sasildīties. Iznākot no auksta ūdens būs nedaudz eiforiska sajūta, taču ir svarīgi savlaicīgi saģērbties. Ja nav iespēja uzreiz ieiet siltā telpā vai auto, rūpīgi jāizvērtē, vai slapināt galvu. Sevišķi par to jāpadomā cilvēkiem ar gariem matiem, jo to izšāvēšana var prasīt ilgu laiku. Iespējams, būsiet pamanījuši, ka ziemas peldētāji nereti āliņģī peld ilgāku laiku, bet viņiem galvā ir cepure. Tāpat, ja Jums ir bijušas veselības problēmas ar ausīm un plānojat likt galvu zem ūdens, ielieciet ausīs aizbāžņus.


Alternatīvas norūdīšanās procedūras

Bez ūdens procedūrām pastāv vēl virkne citu veidu, kā palielināt organisma spējas pretoties ārējās vides temperatūras svārstībām.

1. Skriešana basām pēdām. Lielākā daļa ar plikām pēdām staigā vasarā pa pludmali vai zāli, bet var arī skriet. Ja iepriekš to neesiet darījuši, sākotnēji skrieniet bez apaviem ne vairāk kā 400 – 500 metrus. Pēdu muskulatūra, valkājot apavus, kļūst vāja un pakļaujot to pārslodzei var iedzīvoties traumās. Laba alternatīva ir pastaiga basām pēdām. To var veikt gan gada siltajos, gan aukstajos mēnešos. Staigājiet, kamēr jūtaties komfortabli, atcerieties par mērenību.
2. Gaisa peldes. Stāviet kaili pie atvērta loga vai brīvā dabā vairākas minūtes. Ļaujiet vēsajam, aukstajam gaisam apņemt visu ķermeni. Var apvienot ar rīta rosmi. Ja spīd saule, gaisa peldes procedūra būs daudz patīkamāka. Izpildiet dažas minūtes, bet, ja jūtaties labi arī ilgāk.
3. Plānāka apģērbs. Ikdienā nav vajadzības ģērbites pārlieku silti. Kustoties ķermenis sāks aktīvāk strādāt un kļūs siltāk. Galvenais, lai ir galva un kājas siltas. Ja ilgstoši jāstāv uz vietas un nav iespēja kustēties šī metode ir mazāk efektīva.
4. Deguna, kakla skalošana. Dažādās veselības stiprināšanās tradīcijās tiek praktizēta kakla un deguna skalošana ar ūdeni. Procedūru veic vienu vai divas reizes dienā. Kaklu var skalot ar parastu ūdeni vai minerālūdeni. Deguna skalošanai vislabāk noder vājš sālsūdens. Noliecoties uz priekšu katrā nāsī pārmaiņus iesūc nedaudz ūdeni, ko izpūš pa otru nāsi vai muti. Katru nāsi izskalo divas, trīs reizes. Deguna skalošana palīdz atbrīvot degunu no liekām gļotām, netīrumiem, palīdz norūdīties.
5. Pirts. Iešana pirtī uzlabo ķermeņa izturību un termoregulāciju. Jau izsenis cilvēki pēc karsēšanās pirtī aplēja sevi ar vēsu ūdeni vai nopeldējās. Šīs abas procedūras abas dabīgi sader kopā un viena otru papildina.

Norūdīšanās ieguvumi

Norūdoties Jūs varat kļūt par spēcīgāku un aktīvāku personību. Iegūstot lielāku enerģiju, varēsiet sasniegt izvirzītos mērķus vieglāk. Spēcīgāka imunitāte ļaus labāk pretoties dažādām vīrusu saslimšanām, kas Latvijas mērenajā un mitrajā klimatā nav nekāds retums.

Auksta ūdens procedūru pozitīvo ietekmi uz veselību novēroja jau pirms daudziem gadsimtiem un mūsdienās ir bijuši dažādi pētījumi. Galvenie ieguvumi – uzlabojas imunitāte, asinsrite, pastiprinās elpošana (vairāk enerģijas), āda kļūst gludāka un patīkamāka. Tāpat mazinās muskuļu sāpes pēc nodarbībām, mazinās stress un nomāktība, uzlabojas pašsajūta.

Potenciālie ieguvumi ir daudz un dažādi un pat jāsāk brīnīties, kādēļ norūdīšanās netiek mācīta kā pamatu pamats Latvijas skolās. Uzlabojot cilvēku izpratni par profilakses nozīmi, mēs iegūtu daudz veselāku sabiedrību.

Bonuss – Motivācijai un Iedvesmai

Iesakam noskatīties brīvpieejas filmu par pasaules rekordistu aukstuma pārvarēšanā V. Hofu no Holandes. Vairāku Ginesa rekordu īpašniekam V. Hofam arī izdevās laboratoriskos apstākļos pierādīt, ka ar gribasspēku ir iespējams kontrolēt imūnsistēmu. Tas pavēra jaunu lapusi rietumu medicīnā, taču pats svarīgākais – viņš ir tāds pats cilvēks kā mēs. Kļūt par “ledus cilvēku” var ikviens, ja vien ir pietiekama motivācija.