Plaši daudzinātā Vidusjūras diēta ir salīdzinoši vienkārša un ir iespējama arī Latvijā. Diētas pirmsākumi meklējumi zinātnieku atklājumā, ka Vidusjūras reģionā dzīvojošie cilvēki salīdzinoši daudz retāk slimo ar sirds kaitēm. Nav noslēpums, ka tieši sirds un asinsvadu slimības ir galvenais mirstības cēlonis Latvijā un vairumā Eiropas valstu. Ja Jūs vēlaties ēst līdzīgi kā spāņi, itāļi un grieķi, tad ir vērts iepazīties ar Vidusjūras diētas nosacījumiem un prasībām. Uzreiz jāsaka, ka šāds uztura veids ir vairāk paredzēts cilvēkiem, kam garšo dārzeņi, augļi, zivis un citas jūras veltes, pilngraudu produkti un olīveļļa.

Uz ko balstās Vidusjūras diēta ?

Vidusjūras diētā tauku daudzums ir salīdzinoši liels, taču tas balstās uz olīveļļu, nevis dzīvnieku taukiem. Galvenās diētas īpašības:

  • Ēdienkartē jālieto, galvenokārt, augu valsts produkti – daudz augļi, dārzeņi (sevišķi ķiploki un sīpoli), pilngraudu produkti, pākšaugi un rieksti. vidusjūras diētas receptes un ēdieni
  • Sviests un krējums tiek lietots reti, taču tā vietā bagātīgi tiek izmantota auksti spiesta jeb extra virgin olīveļļa (izspaidu eļļa tiek iegūta olīvu pārpalikumus sildot un mērcējot ķīmiskos līdzekļos).
  • Dažādi svaigie sieri vai nogativināti, taču ar mazāku tauku saturu kā mums ierastie.
  • Sāli izmanto maz, to aizstāj garšvielas un garšaugi (timiāns, baziliks, oregano u.c.).
  • Zivis un mājputni ir galvenais gaļas patēriņa veids, taču tiek izmantoti trīs reizes nedēļā, nevis trīs reizes dienā. Sarkanā gaļa tiek lietota ne biežāk kā pāris reizes mēnesī.
  • Piena produkti ar zemu tauku saturu – jogurts, grieķu jogurts.
  • Olas – ne vairāk kā 4 gb nedēļā.
  • Vīns, galvenokārt, sarkanvīns kopā ar ēdienu, taču saprātīgos daudzumos.
  • Dzīves ritms ir lēns un arī ēdiens tiek baudīts lēnām, bez stresa.
  • Saule spīd krietni biežāk kā Latvijā, līdz ar to arī D vitamīns caur ādu tiek uzņemts nesalīdzināmi vairāk kā Latvijā.

Dārzeņi tiek izmantoti svaigi vai biežāk sutināti uz pannas savā sulā, beigās pievienojot nedaudz olīveļļu. Salātos olīveļļa tiek sajauta ar citronu sulu, vīnogu vai ābolu etiķi. Mūsu tik iemīļotais krējums tiek aizstāts ar olīveļļu. Arī zivis netiek panētas miltos, bet ceptas olīveļļā. Slāpes tiek remdētas ar nelielu daudzumu vīna, kas palīdz uzlabot gremošanas procesus.

Atcerieties – Priecīgi un laimīgi cilvēki pat ar nelielu lieko svaru izskatās un jūtas labāk nekā slaidie, kas vienmēr un visur cenšas ēst “pareizi”, bet slepenībā vēlas ēst, ko citu. Neturiet sevi dzelžainos rāmjos, tas var vēlāk slikti atspēlēties.

Vidusjūras diēta Latvijā

Tiem, kuri vēlas adaptēt Vidusjūras diētu Latvijas vajadzībām to var paveikt salīdzinoši viegli. Mūsu zemē ir atrodams praktiski viss tas pats, kas Spānijā (izņemot daudzas saulainas dienas) un olīveļļu, taču pēdējo tagad var plašā klāstā iegādāties jebkurā lielveikalā. Izmantojot olīveļļu cepšanā,raugieties, lai temperatūra nepārsniegtu 200 grādus un tas notiktu īslaicīgi. Aizstājiet Vidusjūras zivis ar Baltijas jūras, upju un ezeru zivīm. Mājputnus vēlams iegādāties tirgū vai pie vietējiem zemniekiem, nevis veikalos, jo industriālajā audzēšanā tiek plaši izmantotas antibiotikas. Latvijas meži ir pilni ar dažādām ogām un sēnēm, bet zeme ļauj izaudzēt visdažadākos dārzeņus, sakņaugus, pākšaugus un augļus. Arī vīnu, ja vēlaties varat pirkt veikalā vai gatavot paši.  Būtībā mēs varam runāt par lokālo Baltijas jūras diētu. Lai rezultāts būtu pastāvīgs, ir svarīgi mainīt dzīvesveidu, mazinot stresu un maltītes ieturot nesteidzīgi. Sarunas ēšanas laikā nav aizliegtas, taču ir vēlams atcerēties par galveno.

Gada aukstajos mēnešos, kad vietējo, svaigo dārzeņu un augļu daudzums ir ierobežots, ir vērts lielāku uzmanību pievērst sakņaugiem. Kā jau noskaidrojām Vidusjūras diētā, augu izcelsmes produkti bieži tiek sutināti. Ziemas apstākļos tas atbilst arī latviešu garšas kārpiņām un vēlmēm, jo ziemā mums siltums pietrūkst un ir lielāka vēlme ēst karstas zupas, sautējumus un otros ēdienus. Ja pēkšņi sakārojas svaigi augļi, ēdiet ābolus, kas vēsos pagrabos var saglabāties, līdz pat vēlam pavasarim. Liels ļaunums organismam netiks nodarīts arī tad, ja pa retam ēdīsiet lielveikalos atrodamos importa augļus, taču jāievēro samērīgums.

Labākam efektam centieties izvairieties no šādiem ēdieniem:

  • Margarīns
  • Cepumi, kūkas, konfektes un smalkmaizītes
  • Sausie buljoni un gatavās salātu mērces
  • Pusfabrikāti, t.sk. desas izstrādājumi un cīsiņi
  • Jebkurus produkts, kas satur augu taukus

Papildus informācija

Vērts pieminēt, ka Vidusjūras reģiona valstīs ēdienreize sākas ar zupu. Tas ļauj piepildīt lielāko daļu kuņģa ar šķidrumu, līdz ar to mazāk vieta atliek kalorijām bagātākiem ēdieniem un arī pārēšanās vairs nav tik bīstama. Tāpat jāatceras, ka veselīgs uzturs ir tikai daļa no ilga mūža noslēpuma. Ja vēlaties uzlabot savu veselību, neaizmirstiet veltīt pietiekamu uzmanību fiziskajām aktivitātēm un dzeriet daudz svaigu ūdeni pirms un pēc ēdienreizēm. Maltītes laikā ūdeni var piedzert klāt maziem malciņiem, bet nevajag izdzert veselu glāzi, jo šādā veidā tiks atšķaidīta kuņģa skābe un ēdiena pilnvērtīga apstrāde kuņģim kļūst par neiespējamo misiju.

Nobeigumā atliek vien secināt, ka Vidusjūras diēta ir iespējama arī Latvijā, taču tās mērķis nav svara zaudēšana. Ēdot šādā veidā, Jūs samazinat risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām un, iespējams, dzīvosiet ilgāk nekā ik dienas ēdot treknas karbonādes. Ja vēlaties samazināt svaru, raugieties, lai uzņemto kaloriju daudzums būtu mazāks nekā patērējat. Pretējā gadījumā uz svara samazināšanos nav ko cerēt.