Ikviens, kas ilgāku laiku darījis sēdošu darbu, sevišķi strādājis pie datora var apstiprināt – pleci, kakls un mugura kļūst stīvāki. Statiska, nepareiza pozīcija, kas turklāt tiek saglabāta ilgstoši viennozīmīgi rada savas blakusparādības. Ja darbs pie datora norit ne tikai dienām, bet mēnešiem vai kā tas mūsdienās ierasts gadiem, tad nav jābrīnas, ka aizvien vairāk cilvēki sūdzas par sāpošām mugurām vai stīviem pleciem. Arī apkārtējie var pamanīt pārmaiņas, sevišķi, ja tiek iegūta “datoriķa” stāja un mugura izliecas C burta veidā. Tas nav ne skaisti, ne veselīgi.

Mugurkauls ir centrālā ass, kurai jāspēj noturēt ķermeņa slodzi. Stiprs elastīgs mugurkauls sekmē stipru veselību, tādēļ ir vērts rūpēties par to visa mūža garumā. Mūsdienu aizņemtajā dzīves ritmā daudzi par to aizmirst un sāk rūpēties par savu veselību tikai tad, kad vainas kļuvušas hroniskas un sāpes kļūst grūtāk paciest. Protams, labāk ir sākt rīkoties savlaicīgi. Jau gadsimtiem, iespējams, pat tūkstošiem gadus cilvēki, kā vienu no procedūrām, kas palīdz mazināt muguras saspringumu un uzlabo veselību ir atzinuši masāžu.

Viens no veidiem, kā pēc garas darba dienas parūpēties par savu muguru ir muguras masāža. Nav obligāti jābūt profesionālim vai jādodas uz masāžas salonu, kur masieris 30 – 60 minūtes masēs tieši muguru. Iesākumā varat palūgt partnerim (vīrs, sieva) vai draugam veikt muguras masāžu. Viņi, protams, nebūs gatavi masēt tik ilgi, taču jau pēc dažām minūtēm sajutīsiet, ka muskuļi nedaudz atslābst un kļūst vieglāk kustēties.

Ko darīt tiem, kam nav neviens tuvs cilvēks, kas varētu izmasēt un nav iespēja doties uz masāžas salonu? Par laimi viss nav zaudēts. Ikviens, kam rūp sava veselība var mēģināt izlīdzēties ar muguras pašmasāžu. Tā nav sarežģīta un internetā ir pieejamas dažādas rakstiskas pamācība un pat video demonstrācijas. Tiem, kas vēlas apgūt pašmasāžu padziļināti ir iespēja apmeklēt kursus vai iegādāties pašmasāžas grāmatu. Tajā ir ietverti ne tikai muguras masāžas paņēmieni, ko var veikt ikviens, bet arī instrukcijas kā pašam masēt visu ķermeni.

Kādi ir muguras masāžas ieguvumi?

Mazāks stīvums un mazākas sāpes muguras, jostas, plecu un kakla rajonā šķiet ir galvenie ieguvumi, ko gaida sēdoša darba darītāji no muguras masēšanas. Masējot uzlabojas limfas un asins cirkulācija, āda kļūst tvirtāka un elastīgāka. Pati procedūra liekas kā atpūta – reklaksācija gan ķermenim, gan prātam. Arī cilvēkiem, kam bijušas muguras traumas vai operācijas var būt nepieciešama muguras masāža, taču šādās reizēs labāk konsultēties ar ārstu vai fizioterapeitu. Arī grūtniecības laikā noteiktos posmos var būt jāievēro piesardzība un par saviem īpašajiem apstākļiem jāinformē masieris.

Masāžas laikā parasti tiek izmantotas speciālas eļļas, kas padara procedūru patīkamāku un saudzīgāku ādai. Sākotnēji masāžas kustības vienmēr ir maigākas, kas ļauj labāk iesildīt ādu un muskuļus. Turpinājumā kustības kļūst spēcīgākas, kas ļauj iedarboties uz dziļākiem audu slāņiem, savukārt nobeigumā kustības atkal lēnas un mierīgas. Cilvēki, kuriem ir sāpes muguras lejasdaļā nereti izmanto masieru pakalpojumus, lai mazinātu sāpes. Arī 2017. gadā ASV veiktais meta pētījums apstiprināja, ka muguras masāža mazina sāpes un bales, kā arī uzlabo garastāvokli.

Cik bieži jāveic masāžas procedūras?

Cik reizes masēt muguru vai ļauties pilnai ķermeņa masāžai ir atkarīgs no katra vajadzībām un finansiālām iespējām. Masāžas procedūras vairumā gadījumu nav par brīvu. Arī apdrošināšanas polisēs parasti ir noteikti salīdzinoši nelieli limiti šī tipa procedūrām. Daži masāžas saloni saviem klientiem cenšas jau pa telefonu pārdot uzreiz 10 – 14 procedūras. Vai tas ir nepieciešams? Varbūt jūs esat teicamā fiziskā formā un nekāda muguras masāža vispār nav nepieciešama?

Vīrietim, sievietei, sportistam, bērnam vai grūtniecei – katram būs sava subjektīva sajūta par vēlamo masāžu skaitu. Daļa to uztver kā spa procedūru, citi apmeklē, galvenokārt, veselības labad. Praksē pieredzējis ārsts, fizioterapeits vai masieris jau pēc pirmās reizes palīdzēs noteikt vēlamo seansu skaitu. Iespējams, ka pietiek ar vienu vai divām reizēm, lai atbrīvotu muskļus un atkārtotas vizītes nav nepieciešamas. Tajā pašā laikā ir cilvēki, kuriem muguras masēšana tā iepatīkas, ka viņi izvēlas tai ļauties profilaktiski reizi nedēļā vai mēnesī. Arī profesionāliem sportistiem ir pašiem savi personīgie masieri, kas strādā tikai ar sportistu un palīdz ātrāk atgūt optimālu fizisko formu gan pēc treniņiem, gan sacensībām.

Finansiāli izdevīgākais variants ir katram pašam kļūt par pašmasāžas vai masāžas ekspertu. Mācīties no grāmatas vai apmeklēt speciālus kursus, varianti ir dažādi. Ja vēlaties praktizēt ārstniecisko masāžu vai masēt citus cilvēkus, izglītošanās process būs garāks. Kosmētiskās jeb spa masāžas procedūrām savukārt tiek piedāvāti salīdzinoši īsti kursi, kuru laikā apgūt pamatus. Pēc prasmju apgūšanas varat masēt paši sevi vai ģimenes locekļus. Padarot to par ikdienas vai iknedēļas procedūru 10 – 20 minūsū garumā ieguvēji var būt visi. Ne vienmēr ir vajadzīgs profesionāls masieris vai fizioterapeits. Ja vēlaties sevi īpaši palutināt, varat reizi pa reizei ļauties spa un relaksējošām procedūrām. Rūpes par savu veselību un garīgo labsajūtu atmaksājas jebkurā vecumā.