Ķermeņa masas indekss (ĶMI) ir kā palīgs, kas ļauj samērā precīzi noteikt sava svara atbilstību vispārējām normām. Svara indekss tiek aprēķināts pēc speciālas formulas un atkarībā no dzīvesveida tā vērtība var mainīties pat dažās dienās. Regulāras pārbaudes var palīdzēt izdarīt savlaicīgas korekcijas uzturā un paradumos.

ĶMI Kalkulators

Tavs ķermeņa masas indekss ir

 

ĶMI vērtībaRaksturojums
Zem 18.5Samazināts svars
18.5—24.9Normāls, veselīgs svars
25.0—29.9Liekais svars
30.0 un virs 30Aptaukošanās

Svara saglabāšana normas robežās samazina risku iegūt hroniskas slimības, kuru rašanos veicina liekais svars (detalizētāku informāciju skat. zemāk).


*Svara kalkulators ir paredzēts pieaugošo ĶMI noteikšanai. Bērniem (līdz 19 gadiem) ķermeņa masas indeksa aprēķins ir identisks, taču tiek izmantota detalizētāka klasifikācijas skala (tiek ņemts vērā dzimums un vecums tiek rēķināts arī pa mēnešiem). 


ĶMI formula

(ĶMI = svars (kg) : auguma garums (m)2 )

Piemērs: svars – 70 kg, garums – 1,7 m. Aprēķins – 70:1,7×1,7= 70:2,89. Svara indekss ir 24,2


Cik precīzs ir ķermeņa masas indekss, nosakot tauku daudzumu?

Korelācijas starp ĶMI un ķermeņa tauku daudzumu ir spēcīga, taču, ja 2 cilvēkiem ir vienāds svara indekss, tas nenozīmē, ka viņiem arī ir vienāds tauku daudzums. Ir jāņem vērā šādas papildus sakarības:

  • pie identiska ĶMI sievietēm būs vairāk tauku nekā vīriešiem;
  • pie vienāda ĶMI vecākiem cilvēkiem būs vairāk tauku nekā jaunākiem;
  • sportistiem, sevišķi profesionāliem sportistiem ar identisku ĶMI būs mazāk tauku un vairāk muskuļu nekā pārējiem cilvēkiem;
  • šis indikators ļauj labāk spriest par aptaukošanos gadījumos, kad indeka vērtība ir augsta.

Kādas sekas veselībai rada aptaukošanās?

Paturot prātā iepriekš norādītos ķermeņa masas indeksa noteikšanas ierobežojumus, varam secināt, ka tas ir ļoti noderīgs, lai ātri novērtētu sava un citu svara atbilstību veselību atbalstošām normām.

Paaugstināts ĶMI (aptaukošanās) būtiski palielina risku iegūt hroniskas slimības. ASV Slimību Kontroles Centrs savā pārskatā norāda, ka aptaukošanās pasliktina veselību, “palielina risku ātrāk nomirt un iegūt daudzas kaites (slimības), t.sk.: paaugstināts asinsspiediens (hipertensija) un augsts LDL holesterīna līmenis, zems HDL holesterīna līmenis vai augsts triglicerīdu līmenis (dislipidēmija), 2 tipa diabēts, sirds un asinsvadu slimības,  insults, žultspūšļa slimība, osteoartrīts, miega apnoja un elpošanas problēmas, hronisks iekaisums un oksidatīvais stress, daži vēža veidi (endometrija, krūts, resnās zarnas, nieres, žultspūšļa un aknu vēzis, garīgās slimības, piemēram, depresija, trauksme un citi garīgie traucējumi, ķermeņa sāpes un grūtības pārvietoties, kā arī tiek samazināta dzīves kvalitāte”.


Izmantotie avoti: