Latvijā un pasaulē plaši pazīstamā Dikāna diēta radās 20. gs 70-tajos gados, bet plašāku atpazīstamību ieguva 2000. gadā, kad tika publicēta grāmata Dikāna diēta (“The Dukan Diet“). Šobrīd grāmata ir publicēta vismaz 32 valstīs un daudzās no tām ir kļuvusi par bestselleru.

Diētas autors, franču ārsts, Pjērs Dikāns (Pierre Dukan) konsultēja pacientus svara samazināšanas jautājumos un reiz satika kādu neparastu pacientu. Aptaukojies pacients paziņoja, ka ir gatavs atteikties no jebkura ēdiena, izņemot gaļu. Paziņojums bija neparasts, taču Dikāns izlēma sadarboties un rezultāti bija pozitīvi. Vēlāk viņš izmēģināja un pilnveidoja jauno diētu ar tūkstošiem cilvēku. Rezultātā tika radīta diēta, kas daudziem cilvēkiem ir palīdzējusi zaudēt svaru, turklāt neliek justies izsalkušiem.

Dikāna diēta liek uzsvaru uz olbaltumvielu lietošanu un būtiski ierobežo tauku, cukuru un ogļhidrātu izmantošanu ar mērķi ātri samazināt svaru. Diēta ir sadalīta četrās lielās fāzēs, kur pirmās divas ir paredzētas svara samazināšanai, bet otrās divas svara saglabāšanai. Katras fāzes garums atkarīgs no tā, cik daudz svaru nepieciešams samazināt. Atkarībā no aptaukošanās pakāpes ar šo diētu 8 – 10 nedēļu laikā var zaudēt līdz pat 15 kg.

Kā darbojas Dikāna diēta?

Sākotnēji tiek aprēķināts cilvēka normālais svars, ņemot vērā vecumu, dzimumu un citus faktorus. (Šeit lieti noder ķermeņa masas indeksa kalkulators, bet vajadzības gadījumā ieteicams konsultēties ar ģimenes ārstu vai uztura speciālistu.). Pēc tam notiek iepazīšanās un pāreja uz olbaltumvielu diētu (uzbrukuma fāze), kam seko daudz garākā kruīza fāze. Šo divu fāžu laikā tiek sasniegts vēlamais svars un pēc tam notiek darbs pie svara saglabāšanas ilgtermiņā.

Dikēna diētas fāzes

  • Uzbrukuma fāze (1 – 7 dienas)

Katru dienu jāēd liesās olbaltumvielas neierobežotā daudzumā un 1,5 ēdamkaroti auzu kliju (9 grami). Galvenais uzsvars ir uz produktiem ar augstu olbaltumvielu daudzumu. Šī ir sākotnējā fāzē ar vislielākajiem ierobežojumiem.

Aļtautie produkti (liesa liellopu gaļa un liesa cūkgaļa; teļa, brieža, medījuma, mājputnu (bez ādas) gaļa, zivis un vēžveidīgie un olas. Papildus atļauti arī mazkaloriju piena produkti. Gaļas aizstājēji (seitans, tempeh, tofu). Nelielā daudzumā atļauts lietot arī citronu sulu un marinētus gurķus, 1 tējkaroti eļļas (pannas ietaukošanai). Mākslīgie saldinātāji, širataki nūdeles un diētiskais želatīns.

Nedrīkst aizmirst par šķidrumu uzņemšanu. Dienā jāizdzer 1,5 l ūdens.

  • Kruīza fāze (1 – 12 mēneši)

Kruīza fāze Dikēna diētā ir daudz garāka un paredz mijmaiņas ēšanas režīmu. Šajā fāzē vienu dienu ēd tāpat kā uzbrukuma fāzē, savukārt nākamajā dienā atļauti visi uzbrukuma fāzes produkti, plus dārzeņi (svaigi vai tvaicēti) bez cietes. Joprojām jāturpina ēst auzu klijas, palielinot to daudzumu līdz 2 ēdamkarotēm dienā (12 grami).

Atļautie dārzeņi: spināti, kāposti, salāti un citi lapu zaļumi, brokoļi, ziedkāposti, kāposti un Briseles kāposti, tomāti, sēnes, zaļās pupiņas, paprika, sparģeļi, artišoki, sīpoli, puravi, šalotes sīpoli, baklažāni, selerijas, gurķi, ķirbji, rāceņi. Ierobežotā daudzumā atļauti arī burkāni un bietes (1 porcija dienā).

Tauki – atļauts lietot 1 tējkaroti eļļas (salātu mērcēm vai cepšanai).

Kruīza fāzes garums ir atkarīgs no tā, cik daudz kilogramus ir plānots zaudēt. Lai zaudētu 1 kg ir šādā režīmā paredzēts ēst 6 dienas. Attiecīgi, lai zaudētu 10 kilogramus šajā fāzē būtu nepieciešams ēst 60 dienas.

  • Konsolidācijas fāze (5 dienas par katriem 1. un 2. fāzē zaudētiem 450 g.)

Nostiprināšanas fāzē atļauti visi produkti, kas iepriekšējās 2 fāzēs un papildus nāk vēl vesela virkne jaunu produktu:

  1. Augļi – 1 glāze (100 g) ogu vai melone, viens vidējs ābols, bumbieris, persiks, nektarīns, apelsīns vai divas plūmes, aprikozes, kivi.
  2. Uzturā atļauts sākt lietot maizi (2 šķēles pilngraudu maizes ar nedaudz sviestu), sieru (40 g), 225 g cieti saturošus produktus (1 – 2 reizes nedēļā) – pupas, pākšaugi, kartupeļi, rīsi, kukurūza, kviešu, miežu vai citu graudaugu makaroni.
  3. Gaļa – cepts jērs, cūkgaļa vai šķinķis.
  4. Svētku ēdieni – divas reizes nedēļā atļauti deserti, glāze vīna vai citi našķi.

Svarīgi – 1 reizi nedēļā obligāti jālietoti tikai olbaltumvielas saturoši produkti no uzbrukuma fāzē atļautajiem produktiem.

Netiek aizmirst arī par auzu klijām, kuras joprojām ir obligātas. To daudzums uzturā tiek palielināts līdz 2,5 ēdamkarotēm dienā.

  • Stabilizācijas fāze (beztermiņa)

Stabilizācijas fāzes mērķis ir saglabāt normālo svaru un ir atļauts ēst pilnīgi visu, ievērojot dažus svarīgus nosacījumus:

  • Par pamatu ēdienreizēm jāizmanto konsolidācijas fāzē atļautie pārtikas produkti
  • Vienu reizi nedēļā jāēd tikai olbaltumvielas
  • Neaizmirstiet par fiziskām aktivitātēm, sevišķi svaigā gaisā.
  • Ik dienu jāēd 3 ēdamkarotes kviešu klijas.

Pjērs Dikāns uzskata, ka iegūtais ideālais svars motivēs turpināt saglabāt norādīto ēšanas režīmu visas dzīves gājumā. Ja tas tomēr neizdodas, vienmēr var sākt no pirmās fāzes.

Dikāna diētas trūkumi un kritika

Neapstrīdot diētas spēju palīdzēt samazināt svaru, ir jāņem vērā tās radītie veselības riski, kas var parādīties ilgtermiņā. Galvenie kritikas elementi ir saistīti ar nepietiekamu šķiedrvielu daudzumu uzturā. Mūsdienās veselīgai zarnu trakta darbībai tiek rekomendēts uzturā lietot vismaz 25 – 30 gramus šķiedrvielu dienā. Savukārt Dikāna diētā šķiedrvielu skaits ir ļoti ierobežots, neskatoties uz to, ka obligāti jālieto auzu klijas (9-12 g kliju satur 5 gramus šķiedrvielu).

Ierobežotais tauku daudzums ir otrs kritikas elements. Netiek atļauta avokado, riekstu un sēklu izmantošana, lai arī parasti tie tiek rekomendēti kā veselīgie tauki. Arī pati ideja drastiski ierobežot tauku lietošanu uzturā netiek uzskatīta par zinātniski pamatotu un nav saskaņā ar uztura piramīdu.  Zinot, ka daļa cilvēku izvēlas sekot diētām, lai zaudētu svaru, ir vērts apsvērt iespēju izmantot Vidusjūras vai jauno Ziemeļu diētu, kuru rekomendē arī Pasaules Veselības organizācija.

Šobrīd nav pētījumi par diētas ietekmi uz veselību ilgtermiņā, taču Polijas zinātnieki izpētot 51 sievietes vecumā no 19 līdz 64 gadiem ēdienkarti diētas ievērošanas laikā (8-10 nedeļas) atklāja, ka tajā ir daudz dzelzs, kālija, A, D un B2 vitamīnu, bet zems C vitamīna un folijskābes daudzums. Viņi secināja, ka pieturēšanās pie šādas diētas ilgtermiņā var radīt riskus veselībai (nieru un aknu slimības, osteoporoze, sirds un asinsvadu slimības). No pētījuma datiem gan nav saprotams, cik ilgu laiku pētījuma dalībnieces pavadīja katrā no fāzēm, jo saskaņā ar diētas noteikumiem pat 2. fāzē var nākties pavadīt vairākus mēnešus. Savukārt pēdējā – Stabilizācijas fāze paredz daudz plašāku pārtikas produktu gupu lietošanu.

Kopumā jāsecina, ka galvenās riska grupas šīs diētas ietvaros ir cilvēki ar nieru darbības traucējumiem, podagru, aknu slimībām vai citām nopietnām slimībām.  Ja jums ir kāda no šīm slimībām vai vēlaties konsultēties par Dikāna diētas vai kādu citu diētu, kurā galvenais uzsvars tiek likts uz olbaltumvielām, konsultējieties ar savu ārstu un/vai uztura speciālistu.

Biežāk uzdotie jautājumi

  1. Kādus dzērienus drīkst lietot Dikāna diētas laikā?

    Ūdens, kafija, tēja, atspirdzinošie dzērieni, minerālūdens un citi dzērieni bez cukura un ogļhidrātiem.

  2. Vai drīkst ēst neierobežotu daudzumu ar olām? Cilvēki, kuriem nav problēmas ar holesterīnu drīkst ēst olas, cik grib. Tiem, kam ir jāseko holesterīna līmenim Dikāns atļauj 2 olu dzeltenumus dienā un neierobežotu daudzumu ar olbaltumiem.
  3. Vai drīkst lietot alkoholu?

    Katrai diētas fāzei ir citi nosacījumi. Pirmajās fāzēs alkohols ir pilnībā aizliegts, bet pēdējā fāzē ir reizēm atļauts izdzert 1 vīna glāzi. Šādi ierobežojumi vien var būt pietiekami, lai daļa cilvēku, kas regulāri un pārmērīgi lieto alkoholu zaudētu svaru.

Izmantotie avoti un papildus informācija: